lauantai 12. maaliskuuta 2011

Asiakaspalvelua puhelimitse

Avautuminen aiheesta: yritysten puhelinpalvelut joissa ei pääse puhumaan asiakaspalvelijan kanssa vaan saat tavuttaa informaatiotasi puhelinvastaajille. Hyvänä esimerkkinä tästä Sonera, jonka asiakaspalveluun soitin eilen. Huh-huh. Aiempi kokemukseni kirjainten luettelemisesta automaatille on Postin aivan fantastisessa puhelinpalvelussa. Yritin seurata pakettiani ja joka kerta kone kuuli lausumani väärin eikä löytänyt pakettiani koskaan. 

Automaatti: "Lausu seurantanumerosi."
Minä: "JFFI xxxxxx" (ihan selkeällä suomella)
A: "Sanoitko JFFIÄLHIUJHGHG? Vastaa Kyllä tai Ei."
M: "EI!"
A: "Lausu seurantanumerosi uudelleen."
M: *ärrinmurrin*
A: "Sanoitko ÄRCNKGBGDC? Vasta Kyllä tai Ei."

No, tämä kokemus Soneran kanssa sujui kyllä hieman helpommin. Arvostan silti sitä, että vaikka kuin vähäpätöinen ongelmani olisi niin saisin jonkun ihmisen kiinni joka suomeksi minulle selittäisi että näin kuuluu nyt toimia.

Samaan kastiin kuuluu Nordea, joka on luopunut konttorikohtaisista numeroistaan ja jolle saa soittaa yhteen ainoaan puhelinnumeroon. Puhelu alkaa; luettele verkkopankkitunnuksesi. Hmm, mjaha mielenkiintoista. Varsinkaan kun en halua asioida omien pankkiasioideni kanssa vaan saada kiinni jonkun paikallisesta konttorista. Kaiken lisäksi saa vielä ilmoituksen kerran vuodessa aina siitä että joku maksu kyseisellä lafkalla on noussut.

Tekisi mieli tallentaa omaankin puhelimeen sellainen automaattinen aloitusviesti. "Hei, olette soittaneet Ainolle. Valitkaa näppäimistöllä joku seuraavista vaihtoehdoista 1. Lehtimyyjä, 2. Kahvikutsu, 3. Työpuhelu, 4. Lenkkikutsu, 5. Muu asia. Ja odottakaa, yhdistämme puhelua." Ja sitten tottuneeseen tyyliin joko Michael Jacksonia tai Elvistä huonolaatuisena suoraan korvakäytävään vähintään 5min ennen vastaamista. Voi että se on ihanaa!


Ai niin, ps. kuvaukset menivät hyvin!

2 kommenttia:

  1. Teknologinen työttömyys on hieno asia... Kuluja vähennetään potkimalla porukkaa pellolle ja korvaamalla ne koneilla. Ennustan että lähivuosina palvelualoilta tulee aika paljon työttömiä, kun kassatyöntekijät korvataan itsepalvelusysteemillä.

    VastaaPoista
  2. Niin, harmi vain etten ole kuullut kenenkään kehuvan että automaatin kanssa olisi mukava asioida :/

    VastaaPoista